Etusivu  |   Omat koirat  |   Pentueet  |   Tulossa  |   Muistoissa  |   Historia  |   Reissutarinoita  |   Uutisblogi  |   Linkit

Elvin hakureissu Tsekeistä 9 - 12.1.2013!

Reilu vuosi sitten ajateltiin erään toisen kasvattajan kanssa tuoda bordercollieuros ulkomailta. Sitä sitten kauan etsittiin ja vihdoin natsasi. Tsekeistä löytyi mielenkiintoinen pikkukennel, joka oli aikeissa astuttaa narttunsa Another Girl Open Gaten "Jamie" seuraavaan juoksuun. Narttu alkoi kiinnostamaan niin paljon, että otimme yhteyttä kasvattajaan. Hän suhtautui suopeasti ajatukseen myydä yksi poika Suomeen. Eipä muuta kun odottelemaan, että Jamien juoksu alkaisi. Juoksu alkoi pari kuukautta "myöhässä" ja siinä vaiheessa oli jo sulhokin valittuna. Sulho oli italialainen ruskeavalkoinen komistus Gingerbell Venerdi "Vento". Sitä sitten pitkin syksyä jännitettiin miten siinä käy. Ensin tietty ultraa, että onko kantava vai ei. No pentuja oli tulossa, mikä oli mukava uutinen meille.

Vihdoin sitten oli se aika että niitten piti syntyä. Joo, syntyivätkin, mutta valitettavasti tuli vain 4 tyttöä! No se suunnitelma meni sitten mönkään. Open Gate kennelin kasvattajat, Blanka ja Jana Malinska olivat myös todella harmissaan ja kysyivätkin, etteikö meistä kumpikaan haluaisi narttua.

Minä pohdin asiaa hetken ja päätin että haluan siitä yhdistelmästä nartun itselleni. Alun perin olin kiinnostunut trikkinartusta, mutta se osoittautui hieman aranpuoleiseksi ja vaihdoin hakiessani pennun toiseen.

Every Little Thing Open Gate "Elvi"

Aloin sitten suunnittelemaan reissua Tsekkeihin ja pyysin mukaan Ruokolaisen Katjan vähän niin kuin tulkiksi. Ajatuksena oli katsella Prahaa, kun kerran sinne asti lähtee. Jana tuli meitä vastaan Prahan kentälle josta jatkoimme julkisilla heidän kotiin hankalasti kirjoitettuun ja lausuttuun paikkaan; Vrané nad Vltavou. Ensimmäisenä piti tietysti mennä katsomaan pentuja ja tekemään valinta. Sain valita kahdesta pennusta itselleni mieleisemmän ja valitsin mustavalkoisen erittäin reippaan nartun. Jana lähti saattamaan meidät sitten hotellille, joka oli pari junapysäkin väliä takaisin Prahan suuntaan. Illalla käytiin kylän raitilla katselemassa ja syömässä paikallisessa ravintolassa. Tarkoitus oli seuraavana päivänä mennä koko päiväksi Prahaan katselemaan kaupunkia.

Zbraslavin silta

Vltava-joki

Talo huimassa paikassa

Prahassa oli mielestäni yllättävän paljon turisteja liikkeellä heti näin vuoden alusta. Ilmakin oli hieman tuhruinen ja välillä satoi hieman vettä, mutta ei se meitä haitannut. Olimme päättäneet olla oikeita turisteja kamerat kaulalla ja kuvailla vähän joka paikkaa, vähän niin kuin japanilaiset..... Olisi vain pitänyt lainata kirjastosta joku Prahan nähtävyyksistä kertova kirja, niin olisi saanut ehkä enemmän irti matkasta. Mutta hyvin se meni ilman kirjaakin! Seuraavan kaupunkiloman kun teen, valmistaudun paremmin. Käveltiin jalat kipeiksi kaikki kuuluisimmat nähtävyydet ja kuvia tietty otettiin sieltä täältä. Kapeita katuja riitti ja värikkäitä, hienoja rakennuksia.

Kerjäläisiä ja kapeita katuja

Tasatunnein tyypit kurkkii tornin ikkunoista

Pissaaminen kielletty

Saa ryypätä

Ehdinkö yli 4 sekunnissa?

Pakollinen nähtävyys; Kaarlen silta

Itse olen aina näissä vanhoissa historiallisissa kaupungeissa ihastunut kattoihin ja kapeisiin katuihin. Vanhat rakennukset ovat hienoja pienine yksityiskohtineen ja patsaineen. Meillä Suomessa kun ei sellaisia näe!

Yhdysvaltain lähetystö vasem.

Kattoja, kattoja...

Iltavalaistusta

Iltavalaistusta vol 2

Poikkesimme sexmuseossa ja kokeilimme lovetesteriä!

Mulla taisi lukea Tepid, mitä lie sitten tarkoitti.

Koiria ei Prahassa paljoa näkynyt ja nekin, jotka näkyivät, kulkivat pää-asiassa irrallaan ostoskadun vilinässä. Prahassa on keskustassa asuessa joku maksu koirasta ja siksi useimmat koirat ovat ns. kirjoilla jonkun Prahan ulkopuolella asuvan kaverin osoitteessa. Open Gate-kennelin bordercollieitten lisäksi nähtiin yksi bc Prahan keskustassa. Koirien kanssa matkustettaessa niillä on oltava kuonokopat päässä. Praha on kaiken kaikkiaan erittäin siisti kaupunki kun vertaa vaikkapa Helsinkiin. Tosin kesällä voi asia olla hieman toinen, kun turisteja on tuhansittain.

Prahan koiramuotia

Bordercollie keskustassa

Kuljeskelimme kaupoissa ja kaduilla päämäärättömästi ja kiireettömästi välillä käyden syömässä tai juomassa jotain. Lenkkareita lukuun ottamatta mitään ostettavaa en oikein löytänyt, Elvin lisäksi!

Katja löysi poikaystävän

jota minäkin vähän lainasin.

"Kotikylämme" Zbraslavin keskustassa oli hyvä ravintola Skoda Lésky, jossa käytiin kahtena iltana syömässä. Ruoka oli todella hyvää kuin myös olut. Ihan kolmena päivänä peräkkäin piti juoda olutta eli olen ihan rappiolla! Kyselin vähän siiderin perään, mutta eihän ne siellä tienneet sidukasta mitään. Kaljaa en Suomessa saa enää alas millään, mutta Tsekki-olutta tuli juotua tuolla ravintolassa kolmena päivänä peräkkäin ja olihan hyvää. Taitaa se niin olla että sitä ei voi kaljaksi edes kutsua. Suomen Lapin kulta on kaljaa mutta Tsekissä olut on olutta. Siellä näkyi myös "työkavereita" kun Veolian bussit kulkivat raitilla. Olihan se niitäkin kuvattava.

Zbraslavin keskusta ja Skoda Lésky-ravintola

Työkavereita Veolian bussin ratissa

Katja ja annos

Oma annos oli niin suuri, että vain puolet jaksoin syödä

Lauantaiaamuna oli sitten ohut lumipeite maassa ja pakkasta muutama aste. Vietiin matkalaukut aamusta Prahan rautatieasemalle säilytyslokeroon ja kierreltiin vielä vähän Prahassa. Päivällä sitten matkattiin Blankan ja Janan luo valmistautumaan kotiinlähtöön Elvin kanssa. Prahan kentällä oli pientä äksonia, kun virkaintoinen täti tuli mittaamaan Elvin kuljetusboxia puisen kokoontaitettavan mittakepin kanssa todeten, että boxi on ok mutta pentu liian iso! Yritettiin sanoa että pentu nukkuu koko matkan ( alle kaksi tuntia lentoaika ) ja että samaisella boxilla on tuotu sekä Finnairilla että Lufthansalla 5 eri pentua Euroopasta. No eipä auttanut muu kun ostaa heiltä hieno kuljetuslaukku Elville. Olivat vissiin ostaneet vähän ylimääräisiä laukkuja sinne ja nyt niistä pitää päästä eroon. Laukku on matalampi kun boxi ja kieltämättä miellyttävämpi kanniskella. Meinasi mennä vähän kiireeksi sen boxi hässäkän takia, mutta matkaan päästiin kuitenkin.

Lähtöaamuna oli lunta

Jeesus-patsas kameravalvonnalla

Meidän juna

Kummitäti Katja Elvin kanssa

Jäähyväiset isoveli Tallylle!

Kotia kohti

Liian suuri tähän boxiin

Uusi hieno kassi

Jos joku on hakemassa pentua Euroopasta, minulta saa vuokralle kyseistä kassia 30 euroa / keikka!

Iso, iso kiitos Katjalle mukavasta matkaseurasta! Tulihan sitten nähtyä vähän Prahaakin, syötyä hyvin ja juotua erinomaista olutta!s